AktualnościPojazdy rolniczeWarsztat

Jak zbudowany jest alternator do ciągnika i co się w nim psuje?

Instalacja elektryczna w ciągniku rolniczym jest jedną z kluczowych rzeczy, które umożliwiają jego pracę i dają nam bezpieczeństwo jazdy. W przypadku nowszych traktorów bez prądu nie mógłby działać układ wtrysku paliwa, w starszych natomiast nie moglibyśmy przede wszystkim użyć rozrusznika. Instalacja to jednak nie tylko przewody oraz magazyn energii, jakim jest akumulator. To również alternator, a w starszych ciągnikach prądnica, które mają za zadanie generować prąd w czasie pracy silnika spalinowego.

Budowa alternatora do ciągnika rolniczego

Alternator to niewielkie urządzenie nieco przypominające wyglądem silnik elektryczny. Na jednym z jego boków znajduje się koło pasowe, na które nakładamy pasek przenoszący napęd z wału korbowego silnika spalinowego. Posiada on również wyprowadzenia, które umożliwiają podłączenie do instalacji elektrycznej. Alternatory do ciągników nie różnią się specjalnie od tych, które możemy spotkać w samochodach osobowych. Zazwyczaj jednak posiadają większe moce, ponieważ traktor może wymagać znacznego zapotrzebowania na prąd (np. dodatkowe mocne oświetlenie do pracy w nocy). Alternator 14 V używany jest w instalacjach pracujących na napięciu nominalnym 12 V, które zapewnia akumulator. Nieco wyższe napięcie alternatora jest konieczne, ponieważ dzięki temu w czasie pracy bateria jest ładowana. Zazwyczaj powinno ono wynosić około 14,5 V i utrzymywać się na tym poziomie nawet po włączeniu świateł i innych odbiorników elektrycznych. Prawidłową wartość napięcia zapewnia regulator, który ma za zadanie utrzymywać je na niezmiennym poziomie niezależne od chwilowego obciążenia.

Alternator C-330 i C-360 – co najczęściej się psuje?

Budowa alternatora sprawia, że jest on jednym z mniej awaryjnych podzespołów w traktorze. Jednak może zdarzyć się sytuacja, gdy jakiś element zawiedzie. Efektem będzie nieprawidłowe napięcie ładowania albo całkowity jego brak, co szybko odczujemy poprzez coraz mniejszą ilość energii w akumulatorze. Rozrusznik będzie pracował coraz wolniej, aż w końcu nie będziemy w ogóle w stanie uruchomić silnika. Alternator C-330 najczęściej generuje usterki związane z wspomnianym już regulatorem napięcia. Jest to niewielki podzespół zamontowany na zewnętrznej stronie alternatora, co pozwala na jego łatwą i szybką wymianę. Zużywającym się elementem są grafitowe szczotki, uszkodzeniu może ulec również tranzystor sterujący tzw. napięciem wzbudzenia. Usterkę bardzo łatwo wykryć, ponieważ po uruchomieniu silnika nie zauważymy charakterystycznego mocniejszego świecenia świateł zewnętrznych. Wszelkie wątpliwości rozwieje natomiast pomiar napięcia woltomierzem. W przypadku alternatora C-360 również problematyczny bywa regulator, aczkolwiek uszkodzeniu ulegają czasami diody prostownicze. Akumulator może nadal być ładowany, jednak zauważymy niestabilność napięcia w instalacji. Mruganie świateł, a także lekko żarząca się lampka ładowania, świadczą o awarii mostka prostowniczego. Na szczęście jego wymiana również nie nastręcza trudności.

Gdzie szukać części do alternatorów ciągnikowych?

Jeśli nastąpi awaria alternatora w ciągniku chcemy jak najszybciej ją naprawić, ponieważ bardzo szybko doprowadzi ona do całkowitego unieruchomienia pojazdu. Naprawa alternatora 14 V zazwyczaj wymaga użycia części zamiennych. Te możemy zakupić w lokalnych sklepach, jednak bywa że konkretny element nie jest dostępny, np. w sytuacji gdy mamy nietypowy alternator. Wtedy z pomocą przychodzi internet i sklep rolniczy ZENOX.pl, w którym bez problemu znajdziemy nawet najbardziej nietypowe podzespoły. Produkty są zamiennikami oryginalnych części (nierzadko już niedostępnych), których jakość jest bardzo wysoka. Są to przede wszystkim elementy nowe, które z pewnością posłużą dłużej niż używane oryginały z niepewnego źródła.

Bez sprawnego alternatora trudno byłoby wyobrazić sobie funkcjonowanie jakiegokolwiek ciągnika rolniczego. Alternatory do ciągników posiadają prostą budowę i są podobne do tych stosowanych w samochodach bądź ciężarówkach. Najczęściej psującymi się elementami są regulator napięcia oraz mostek prostowniczy. Ich wymiana nie jest problematyczna, a nowe podzespoły pasujące do każdego alternatora 14 V można znaleźć w internetowym sklepie rolniczym.

Komentarze Facebook
Tagi
Pokaż więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Back to top button
Close