Pojazdy rolniczePorady

Jaki wybrać olej silnikowy do ciągnika?

Oleje silnikowe pełnią niesamowicie ważną rolę podczas pracy jednostki napędowej. Zapewniają odpowiednie smarowanie łożysk ślizgowych (panewek) wału korbowego, ścianek cylindrów, elementów pracujących w głowicy i nie tylko. Oprócz smarowania oleje do maszyn rolniczych pozwalają także na poprawne chłodzenie silnika, odbierając ciepło z tych miejsc, gdzie woda lub płyn chłodniczy nie spełniłyby swojej roli. Właściwy olej silnikowy do ciągnika jest niezmiernie ważny, ponieważ dzięki temu jednostka napędowa będzie zawsze odpowiednio chroniona przed zatarciem i przegrzaniem.

Zachowanie olejów w różnych zakresach temperatur

Na początku powinniśmy zapoznać się z charakterystyką temperaturową oleju, którą znajdziemy na opakowaniu. Zazwyczaj będą tam wyszczególnione dwie liczby, rozdzielone literą „W”. Może więc być to olej o oznaczeniu 5W30, 10W40, 15W40, 15W50 itp. Parametr ten informuje nas o zachowaniu się cieczy w niskich oraz wysokich temperaturach.

Pierwsza liczba to lepkość oleju na zimno, a więc w temperaturze około 20 stopni Celsjusza. Im wartość przed literą „W” jest niższa, tym lepkość ta będzie mniejsza, a olej będzie wydawał się rzadszy. Oleje do maszyn rolniczych, które mają pracować nie tylko wiosną, latem i jesienią ale również w czasie silnych mrozów, powinny mieć niską lepkość w warunkach „na zimno”. Ułatwi to znacznie start silnika, a już po kilku sekundach olej dotrze we wszystkie newralgiczne miejsca. Jeżeli natomiast ciecz stanie się zbyt gęsta, rozrusznik może nie poradzić sobie z obracaniem wałem korbowym, pomimo w pełni naładowanych akumulatorów.

Druga liczba, a więc znajdująca się już po literze „W”, mówi nam jak olej silnikowy do ciągnika będzie zachowywał się w temperaturze pracy. Zazwyczaj znajduje się ona w przedziale od 90 do 120 stopni (temperatura oleju pod dużym obciążeniem może być wyższa od temperatury płynu chłodzącego). Tu również obowiązuje ta sama zasada, a więc im wartość niższa tym lepkość mniejsza, a im wyższa tym lepkość większa. Parametr ten powinien być ściśle dobrany do konkretnej jednostki napędowej, a informację na ten temat znajdziemy w instrukcji obsługi maszyny. W przypadku złego doboru może dojść do zerwania tzw. filmu olejowego, czego efektem będzie zatarcie silnika.

Dobór typu oleju do konkretnej maszyny rolniczej

Oleje do maszyn rolniczych, podobnie jak te stosowane w samochodach, ciężarówkach, autobusach i innych pojazdach, dzielą się na kilka typów. Są to przede wszystkim oleje mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne. Często dany typ ma związek z charakterystyką temperaturową cieczy, jednak nie jest to regułą. W handlu możemy znaleźć na przykład olej 15W40 typu mineralnego jak i półsyntetycznego. To jaki rodzaj powinniśmy wybrać należy skonsultować z instrukcją obsługi. Nigdy nie należy stosować oleju o innej charakterystyce niż ta, którą wymaga producent.

Olej silnikowy do ciągnika starszego typu (np. Ursus, Zetor) zazwyczaj nie musiał spełniać żadnych specyficznych norm. Jednak w przypadku współczesnych zachodnich traktorów, które posiadają mocne jednostki napędowe (nierzadko turbodoładowane), nie można już wlewać zupełnie dowolnego oleju. Aby sprawdzić jakie wymagania stawia producent silnika, powinniśmy znów sięgnąć do instrukcji. Następnie, kupując lub zamawiając olej, zapoznajmy się dokładnie z jego kartą katalogową. Najważniejsze informacje, takie jak choćby spełniane dodatkowe normy, powinniśmy też znaleźć na opakowaniu. Zazwyczaj są wyszczególnione na nalepce znajdującej się na jego tylnej części.

Olej silnikowy do ciągnika

Podsumowując, olej do traktora powinien być zawsze dobierany zgodnie z wymogami producenta. Dotyczy to zarówno jego charakterystyki temperaturowej, konkretnego typu, a także specyficznych norm które ma spełniać ciecz. Środki smarujące można zakupić w internetowym sklepie rolniczym ZENOX.pl, który posiada bardzo szeroką ofertę olejów. Pamiętajmy, by nigdy nie eksperymentować, nie wlewać olejów nieprzeznaczonych do danego typu silnika, nie oszczędzać, ani nie przeciągać okresów wymian. Ciągnik odwdzięczy się za to bezawaryjna pracą przez długie lata. A jeśli zastanawiasz się np. nad tym, ile oleju do silnika C 360 dodać, nie czekaj i zasięgnij porady fachowców z ZENOX.pl!

Komentarze Facebook
Tagi
Pokaż więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Back to top button
Close