Porady

Jakie farby dla maszyn rolniczych?

Wilgoć, mróz, promieniowanie słoneczne, silne chemiczne substancje… To tylko początek długiej listy zagrożeń które trawią karoserię maszyn rolniczych. Jak odświeżyć wygląd naszego ciągnika, jednocześnie zabezpieczając go przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych? Przy właściwie dobranej farbie, to nic trudnego. W sklepach rolniczych istnieje szeroka oferta produktów z której każdy wybierze coś dla siebie.

Wybór farby do malowania maszyn rolniczych zależy od wielu różnych czynników. Jednak w praktyce, najczęściej najważniejszym z nich jest aspekt ekonomiczny. Wielu rolników kupuje najtańsze farby marnej jakości, nie zapewniające żadnej ochrony ani trwałości. Jest to ogromny błąd, gdyż pozbycie się korozji, która na nieporządnie pomalowanej maszynie pojawi się bardzo szybko, a następnie ponowne malowanie, będzie kosztować nas o wiele więcej niż zakup odpowiednich farb dobrej jakości już na samym początku.

W sklepach istnieje szeroka gama farb do maszyn rolniczych, które odświeżą wygląd ciągnika, zabezpieczając go równocześnie przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych. O malowaniu ciągnika powinniśmy pomyśleć, kiedy tylko na karoserii zauważymy pierwsze ślady korozji. Dzięki precyzyjnemu przeprowadzeniu prac oraz wykorzystaniu specjalistycznych produktów ponowny remont będzie konieczny dopiero za kilka kolejnych lat.

Po pierwsze dobry podkład

Przystępujemy do malowania. Najpierw na małej powierzchni wykonujemy wymalowanie próbne. Jeśli po wyschnięciu farby powstanie niepożądany efekt, wtedy należy całkowicie usunąć stare powłoki malarskie i na nowo przygotować podłoże do malowania. Jeśli odsłonimy podłoże, konieczne będzie zastosowanie specjalnego podkładu – takiego, który zapewni skuteczne zabezpieczenie przed korozją. 

Prawidłowo nałożony lakier, nie powinien odbiegać wyglądem od fabrycznego malowania traktora. Jednak aby otrzymać taki efekt, należy spełnić kilka warunków. Najważniejsze jest staranne przygotowanie powierzchni przed procesem nakładania farby. Resztki starego lakieru i inne zabrudzenia, powinny zostać usunięte z elementów oblachowania przy pomocy papieru ściernego lub szlifierki oscylacyjnej. Do mniejszych fragmentów, można użyć także zwykłej drucianej szczotki. Kolejny krok to pozbycie się pyłu, odtłuszczenie i wysuszenie powierzchni. Rozcieńczalnik lub odtłuszczacz pomogą zminimalizować ryzyko pojawienia się wad lakierniczych, gwarantując dobrą przyczepność nakładanego preparatu.

 

farby do maszyn rolniczych

 

Następny etap to farba podkładowa – bardzo istotny element którego nie należy bagatelizować. W zależności od stanu traktora który będzie malowany, mamy do wyboru podkłady tlenkowe, antykorozyjne i penetrujące. Te pierwsze są przeznaczone do maszyn rolniczych na których nie ma śladów rdzy. W skorodowanych ciągnikach wymagających bardziej gruntownej renowacji, idealnie sprawdzą się podkłady penetrujące.

Pamiętajmy o współgraniu ze sobą kolejno stosowanych środków. Każda emalia będzie dobrze przylegała tylko do takich podkładów, jakie określił producent. Przykładowo polecane do takich elementów jak błotniki, maska, burty, emalie będą dobrze przylegały do podkładów: alkilowych, alkilowo-karbamidowych, poliuretanowych oraz epoksydowych i taki podkład należy nałożyć na oczyszczoną powierzchnię.

Analogicznie wygląda sprawa w przypadku gdy najpierw chcemy zagruntować powierzchnię. Wygodnym sposobem będzie wybranie zestawu produktów jednej marki lub pomoc sprzedawcy.

W przypadku malowania bloku silnika, czy kolektora wydechowego warto sprawdzić, do jakiej temperatury dany zestaw emalii może pracować oraz w jakiej temperaturze dany preparat należy utwardzać. Na rynku są dostępne środki o podwyższonej odporności termicznej utwardzalne zarówno w wysokiej temperaturze, jak i bez podgrzewania – wtedy może to potrwać dłużej.

Renowację maszyn rolniczych zaczynamy od nałożenia dwóch warstw podkładu. Po dokładnym wyschnięciu wyrobu (informację o czasie schnięciu znajdziemy na opakowaniu) powinniśmy zmatowić podłoże. Po odpyleniu powierzchni rozpoczynamy malowanie dwuskładnikową emalią. Przygotowujemy wyrób: mieszamy składniki według instrukcji, dodajemy utwardzacz. Malowanie traktora przeprowadzamy w pogodny, ciepły i bezdeszczowy dzień.

Jaką farbę do malowania ciągnika wybrać? 

Pamiętajmy że najtańsze rozwiązania to tylko złudna oszczędność. Olejne farby wątpliwej jakości nie zabezpieczą traktora przed korozją i malowanie będzie trzeba w niedługim czasie powtórzyć. Warto zainwestować w produkt odporny na uszkodzenia mechaniczne, warunki atmosferyczne, środki chemiczne i oleje. Do malowania maszyn rolniczych, najlepiej sprawdzają się emalie epoksydowe, emalie akrylowe lub inne bazujące na żywicy. Większość z nich, przed użyciem należy wymieszać z utwardzaczem. Istotne jest zachowanie właściwych proporcji składników zalecanych przez producenta. 

Specjalistyczne farby dedykowane do maszyn rolniczych, mają gamę kolorystyczną dopasowaną idealnie do każdego modelu ciągnika. Przykładowo, w ofercie farb firmy Agtech znajdziemy takie odcienie jak: czerwony Ursus C-360, żółty Ursus C-330, niebieski kombajn ziemniaczany Anna czy czerwony kombajn Bizon. Dla właścicieli zachodnich marek, wiodący producent farb Granit ma w ofercie kolory typu: John Deere zielony, Maschio pomarańczowy, Veenhuis żółty, New Holland niebieski czy szaro-srebrny Massey Ferguson. Dobrze dobrany kolor emalii znacznie podnosi estetyczne walory traktora, dlatego warto zdecydować się na odcień identyczny jak przy fabrycznym malowaniu.

W przypadku malowania bloku silnika, czy kolektora wydechowego warto sprawdzić, do jakiej temperatury dany zestaw emalii może pracować oraz w jakiej temperaturze dany preparat należy utwardzać. Na rynku są dostępne środki o podwyższonej odporności termicznej utwardzalne zarówno w wysokiej temperaturze, jak i bez podgrzewania – wtedy może to potrwać dłużej.

Nie zapominajmy że malowanie pełni funkcję nie tylko estetyczną, ale przede wszystkim ochronną. Ze względu na trudne warunki pracy, kontakt z różnego rodzaju chemikaliami oraz określoną trwałość powłoki lakierniczej, co kilka lat trzeba odnowić antykorozyjną powłokę. Dzięki temu, nasz sprzęt pozostanie w dobrym stanie i będzie służył nam jak najdłużej. 

 

Komentarze Facebook
Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Back to top button
Close